Productvragen

Zijn jullie producten veilig voor kindermondjes?

Jazeker! Al onze producten werden behandeld met voedselveilige olie (zie verdere FAQs) of verf en kunnen zonder risico gebruikt worden door kindjes.

Welke voedselveilige olie gebruiken jullie?

De tapas- en eetplanken worden ingewreven met verschillende lagen zonnebloemolie en afgewerkt met een extra laagje bijenwas.

Voor het speelgoed wordt gebruik gemaakt van Tung olie of Rubio Monocoat Oil Plus 2C

Gebruiken jullie duurzame materialen in de producten?

Hout is hét hernieuwbare materiaal bij uitstek. De productie van hout vergt 4x minder energie dan de productie van beton, 60x minder energie dan de productie van staal en 130x minder energie dan de productie van aluminium. Bomen nemen CO2 op en produceren zuurstof, daarom is het belangrijk dat de bossen goed beheerd worden.

Daarom wordt bij de aanschaf van het hout voor onze producten extra aandacht besteed aan de afkomst ervan. Het hout wordt zelf uitgezocht bij houthandels die meewerken aan duurzaam bosbeheer. Restjes hout van grotere stukken worden niet weggegooid, maar gebruikt in kleinere projecten (wielen autootjes, balpennen,…).

Het kan zijn dat er af en toe een klein stukje hout gebruikt wordt dat op de CITES-lijst (lijst van beschermde houtsoorten) staat. Dit zijn dan meestal reststukjes uit de gitaarbouw (die uiteraard op correcte wijze bekomen werden) en die gerecycleerd werden.

 

De gebruikte oliën zijn gemaakt op basis van natuurlijke producten (oa lijnzaad). Bij Rubio Monocoat (Belgisch product) wordt milieubewust produceren hoog in het vaandel gedragen en de producent beschikt dan ook over de Rubio Monocoat Certificaten die dit aantonen.

Jullie producten zijn "ambachtelijk", wat betekent dat precies?

Alle producten worden door ambachtsvrouw Wendy met de hand gemaakt, in ons atelier te Heverlee. Hiervoor worden schaven, beitels, vijlen, raspen,… gebruikt. Uiteraard wordt er ook gebruik gemaakt van een lintzaag en een schuurmachine, maar er wordt NIETS op basis van computergestuurde machines (CNC) gemaakt. Het produceren van grotere hoeveelheden neemt daardoor meer tijd in beslag, maar de producten blijven authentiek ambachtswerk.

Hoe komt het dat mijn product niet 100% overeenkomt met de foto op de website?

Hout is een natuurlijk product, waardoor lichte kleurverschillen eerder de regel dan de uitzondering zijn. Daarnaast werken wij wel met mallen zodat de producten allemaal dezelfde grootte hebben maar ze worden individueel en met de hand afgewerkt, waardoor geen 2 producten helemaal hetzelfde zullen zijn.

Kan ik een product op maat laten maken?

Jazeker, indien u graag een product op maat wil bestellen, dan kan u contact opnemen via mail (website@e-stil.be) of via onderstaand contactformulier zodat wij kunnen kijken wat mogelijk is!













    Kan de inkt van de (bal)pennen vervangen worden?

    Jazeker, onze producten zijn duurzaam om lange tijd mee te gaan en de patronen zijn dus ook vervangbaar. Nieuwe patronen kunnen ook via de webshop aangeschaft worden.

    Ik heb een leuk product gezien, maar kan ik dit in een andere houtsoort krijgen?

    Wat in de webshop te vinden is, is op voorraad of kan expliciet worden nabesteld. Wanneer producten kunnen nabesteld worden, worden deze vervaardigd uit houtsoorten die we op voorraad hebben of makkelijk kunnen bijbestellen. Andere houtsoorten zijn voor veel producten mogelijk, maar voor sommige soorten is dit niet mogelijk. Indien u een specifieke vraag hebt, dan kan u contact opnemen via mail (website@e-stil.be) of via onderstaand contactformulier zodat wij kunnen kijken wat mogelijk is!













      Ik heb een eigen stuk hout. Kunnen jullie daaruit een tapasplank of pen maken?

      Dat is heel vaak mogelijk!

      Hebt u een mooi stuk(je) hout, of wil u om sentimentele redenen een stuk van de oude trap omvormen tot een bruikbaar product, dan kan u contact opnemen via mail (website@e-stil.be) of via onderstaand contactformulier zodat wij kunnen kijken wat mogelijk is!













        Waarom kunnen producten uit sommige houtsoorten niet nabesteld worden?

        Voor het maken van dit soort planken (=gelamineerd hout) wordt voornamelijk gebruik gemaakt van reststukken, waardoor elk (tussen)stuk uniek is. De ene houtsoort is makkelijker verkrijgbaar of wordt vaker gebruikt, waardoor we hier meer voorraad of reststukken van hebben. Van andere houtsoorten is soms maar 1 stuk voorradig (b.v. één resterende plank van een grote partij die de houthandel aan een andere klant verkocht had), waardoor bijbestellen niet mogelijk is.

        Naast het feit dat combinaties maken extra tijd vergt, is echt ambachtswerk ook een stukje kunst, waardoor de combinaties gevormd worden door inspiratie van het moment. Hierdoor kunnen wij u echt unieke producten aanbieden!

        Waarom kan ik niet meerdere identieke pennen bestellen?

        Elke penblank (de basis van waaruit gestart wordt om een pen te draaien) wordt zelf gemaakt, waardoor elk stuk uniek is. Voor penblanks wordt er in de reststukkenbak gedoken, waaraan dan de “extra’s” (kleur of andere houtsoorten) worden toegevoegd. We zijn dus afhankelijk van de stukken die er zijn, en deze zijn dan net groot genoeg om 1 pen uit te draaien.

        Soms is het reststuk iets groter, waardoor het wel eens kan zijn dat er 2 pennen uit gemaakt kunnen worden, maar dit is nooit gegarandeerd.

        Voor het maken van deze penblanks wordt bovendien gebruik gemaakt van verschillende werkmethodes, waardoor 2 stukken van hetzelfde hout, op een andere methode verwerkt worden, waardoor er verschillende resultaten ontstaan. Op deze manier is een (bal)pen die u bij ons bestelt ook echt uniek!

        Hoe lever ik een eigen tekening (om te lasergraveren) aan?

        Tekeningen of logo’s kunnen in alle courante afbeeldingsformaten (JPG, PNG, TIFF, BMP) of in PDF aangeleverd worden. Aangezien een lasergravering monochroom is, dient de achtergrond wel wit of transparant te zijn en indien de tekening kleur bevat, dan wordt dit omgezet naar zwart.

        Wat betekent het brandmerk "W" op mijn product?

        e-STIL is de merknaam voor onze producten maar achter dit merk gaat een echte ambachtsvrouw schuil. Het logo “W” (waarin ook een “V” is terug te vinden) is het persoonlijke ambachtslogo van Wendy Vander Goten.

        Webshop & Verkoop

        Kan ik betalen met bancontact?

        Ja, wij bieden momenteel de volgende betalingsmogelijkheden aan:

        • Bancontact
        • Overschrijving
        • Betalen bij afhalen te Heverlee

        Hoeveel kost verzending van jullie producten?

        Voor verzending binnen België, onderscheiden wij 3 soorten pakketten:

        • Briefpost: De kleine artikelen die in een envelop passen, hebben een verzendingskost van 3€
        • Klein pakket: Artikelen onder 10Kg hebben een verzendingskost van 6€
        • Groot pakket: Artikelen boven 10Kg hebben een verzendingskost van 9€

        Bestellingen boven 100€ worden gratis binnen België verzonden.

        Voor verzending naar Nederland zijn er 2 soorten pakketten:

        • Briefpost: De kleine artikelen die in een envelop passen, hebben een verzendingskost van 7€
        • Pakketpost: Alle andere artikelen hebben een verzendingskost van 15€

        Pakketten kunnen ook steeds zonder kosten worden afgehaald te Heverlee.

        Bieden jullie gratis verzending?

        Ja, voor bestellingen boven 100€ bieden wij binnen België gratis verzending aan.

        Geven jullie volumekorting?

        De producten in onze webshop worden verkocht aan de vermelde prijzen. Soms bieden wij gecombineerde producten aan waarin korting wordt toegepast bij aankoop van meerdere items tegelijk. Indien u interesse hebt in een grotere bestelling, dan kan u contact opnemen via mail (website@e-stil.be) of via onderstaand contactformulier zodat wij kunnen kijken wat mogelijk is!













          Ik kon mijn bestelling niet afronden, wat moet ik doen?

          Indien je een probleem hebt tijdens het bestelproces (bv tijdens de betaling), dan is het mogelijk dat wat reeds was ingevoerd, bij ons staat opgeslagen. Om de bestelling niet helemaal te hoeven herdoen, kan u contact opnemen via webshop@e-stil.be zodat wij u verder kunnen helpen.

          Kan ik mijn product bij jullie ophalen in plaats van het te verzenden?

          Jazeker, tijdens het bestelproces kan gekozen worden voor afhaling te Heverlee. Deze ophaling gebeurt steeds op afspraak, wij nemen hiervoor contact op bij het verwerken van de bestelling.

          Hoe lang bewaren jullie mijn gegevens (GDPR)?

          Wij houden de gegevens van aankopen bij gedurende 1 maand na afronding van het verkoopsproces. Hierna worden alle persoonlijke gegevens van de orders verwijderd van de webshop. Indien u een account aanmaakt, dan blijven de gegevens uiteraard wel bewaard zolang de account bestaat en in onze boekhouding zullen uw facturatiegegevens wel nog bewaard blijven voor legale doeleinden.

          Hebt u verdere vragen over hoe wij omgaan met privacy, dan kan u meer details vinden in onze Privacy Policy.

          Onderhoud & Naverkoop

          Mogen jullie producten in de vaatwas?

          Nee, hout is een natuurproduct en wij raden af om houten producten in de vaatwas te plaatsen aangezien de combinatie van hoge temperaturen en bijtende afwasproducten zowel het hout als de beschermlagen kunnen beschadigen.

          Hoe onderhoud ik mijn keukenproduct het best?

          Om de levensduur van je keukenproduct te verlengen, is het onderhoud heel belangrijk. Enkele tips:

          • Was de plank zo snel mogelijk na gebruik af met de hand in een sopje
          • Laat de plank niet in water weken
          • Zet uw product niet in de vaatwasmachine
          • Droog de plank af en laat die op kamertemperatuur drogen
          • Laat uw plank na het reiningen rechtopstaand drogen aan de lucht, zo kan het water weglopen
          • Zet uw product NIET op de verwarming of in de volle zon
          • Als uw product wat droog begint aan te voelen, dan mag u dit gerust zelf inwrijven met natuurlijke olie (b.v. zonnebloemolie). We raden af om olijfolie te gebruiken aangezien dit na een tijd een onaangename geur kan krijgen.
          • Berg de snijplank op in een verticale positie, om te vermijden dat er vocht achterblijft op of in het hout

          Kan mijn product verkleuren na verloop van tijd?

          Ja, hout is een natuurproduct, en ook al wordt je product afgewerkt met een beschermende laag, deze laag verslijt. Onder invloed van het zonlicht kunnen houtsoorten ook verkleuren. Bij sommige houtsoorten kan deze verkleuring vrij groot zijn, maar dat is een natuurlijk proces. Ook kunnen bepaalde specerijen de houtskleur aantasten.

          Ik heb een klacht over mijn product, waar kan ik hiermee terecht?

          Wij besteden de grootste aandacht aan de kwaliteit van onze producten. Mocht u toch niet tevreden zijn, dan kan u contact opnemen via mail (website@e-stil.be) of via onderstaand contactformulier zodat wij kunnen kijken hoe wij uw probleem kunnen oplossen!